Dacă dai cu aspiratorul în copilărie, e posibil să fii un adult mai responsabil: ce indică ultimele studii
Pentru mulți dintre noi, treburile casnice au fost nenorocirea copilăriei noastre – ceva pentru care să ne supărăm pe mamele și pe tații noștri pentru că ne-au obligat să dăm cu aspiratorul, în loc să ne jucăm pe calculator. Dar se pare că s-ar putea să le datorăm părinților noștri scuze pentru toate acele crize despre spălarea vaselor – datorită lor, ești un adult responsabil.
Un nou studiu, publicat în revista Australian Occupational Therapy, a sugerat că a face treburi în mod regulat s-ar putea să îți îmbunătățească funcționarea executivă – memoria de lucru, capacitatea de a gândi flexibil și autocontrolul. Este posibil să îmbunătățească chiar și performanța academică.
„Părinții pot folosi treburile adecvate vârstei și abilităților pentru a facilita dezvoltarea funcțiilor executive”, a spus Deanna Tepper, doctorand la Universitatea La Trobe și autor principal al studiului, într-un comunicat.
„Copiii care gătesc o masă sau curăță grădina în mod regulat pot avea mai multe șanse să exceleze în alte aspecte ale vieții, cum ar fi temele școlare sau rezolvarea problemelor”.
Ești un adult responsabil dacă speli vasele când ești mic
Aceasta este concluzia unui sondaj efectuat pe peste două sute de părinți și tutori ai copiilor cu vârste cuprinse între cinci și 13 ani. Ei au fost întrebați despre treburile copiilor lor – ce făceau, pentru cine (ei înșiși, familia lor sau animalele de companie, de exemplu) și, desigur, dacă au îndeplinit aceste sarcini.
Apoi, cercetătorii au analizat datele utilizând teste de regresie statistică pentru a stabili dacă ajutorul în casă este legat de funcția executivă.
„Am emis ipoteza că copiii care s-au angajat în mai multe treburi casnice ar avea o memorie de lucru mai bună”, a spus Tepper.
Este o propunere rezonabilă: studiile anterioare au arătat că treburile din copilărie sunt asociate mai târziu cu o satisfacție personală, socială și academică mai mare și că unele dintre ele pot avea un efect pozitiv asupra funcției executive.
Are sens și din punct de vedere intuitiv: „Majoritatea treburilor casnice necesită ca indivizii să se autoregleze, să-și mențină atenția, să planifice și să comute între sarcini, sprijinind astfel dezvoltarea funcționării executive”, a explicat Tepper.